Var alla välkomna till Jesusmanifestationen?

Jag skrev lite grann om Jesusmanifestationen (JM) i förra veckan på grund av Birro,s krönika. Här kan ni läsa blogginlägget.

 

Det upprörde en del känslor hos en del. Framförallt för att Jag anser att inte alla har varit välkomna till Jesusmanifestationen.

En person  ansåg tex att mitt resonemang gjorde så att Homosexualitet hamnade i centrum och inte Jesus. Ett mycket konstigt synsätt. Dels för att jag även pekade på att vissa av de drivande i JM genom åren även haft åsikter om kvinnors verksamhet. Om man som kristen vill framhäva Jesus och Hans synsätt, verksamhet så blir det omöjligt, åtminstone för mig, att inte se att just Jesus ser ALLA människor, även kvinnor och Homosexuella. Jesus är välkomnande och inte exkluderande. Det synsättet visar inte jämt en del av organisatörerna.

En av de aggresivare ifrågasättarna var en pastor Vilhelmsson i EFK. En kongregation som genom åren haft starka åsikter om familjebildning och Homosexuella. Hen påstod vissa saker som jag visade på var fel men hen ville då ha ett tydligare klargörande om vart det stod att inte alla var välkomna till JM. Efter att jag visat på ett antal länkar och vad JM,s egen sida säger var hen ändå inte nöjd. Att kunna se hur saker kan tydas, tolkas är svårt för en del människor som lever efter en syn där deras åsikt är den Rätta. Att jag själv och andra sett vad som skrivits, sagts och att en Biskop i SvK har hävdat att inte alla är välkomna var inte nog för hen. Vad som skulle vara okey för hen skulle tydligen ha varit skrivna ord som ”de här är inte välkomna….”. Lite mer tankeverksamhet kan man ändock kräva av en pastor som antagligen har någon slags utbildning och borde kunna se saker ur olika perspektiv.

 

En av huvudtalarna i årets Jesusmanifestation och sidekick till Birro både på Kungsans scen och i poden Birro & Berggren var Lukas Berggren som är ledarskribent i det Karismatisk – Evangeliska husorganet tidningen Världen idag.

Här kan Ni se vad Han tycker om Homosexuella och att Jesus var tydlig med att Han inte gillade Homosexuella.

Han skrev inför förra årets JM i Världen idag:
”Det andra man kan konstatera är att Jesus hade väldigt tydliga uppfattningar i en del sexualetiska frågor. För honom var sexualitetens plats äktenskapet mellan en man och en kvinna (Matt 19:4-6). Att ett evenemang som syftar till att upphöja just Jesus därför inte ger utställningsplats åt ett projekt som torgför åsikter som går rakt emot det Jesus uttrycker i Bibeln, är därför inte alls konstigt. Det borde rimligen vara Bibelns Jesus som skall upphöjas den 12 maj. Beslutet från JM:s ledning verkar syfta till att slå vakt om enheten runt den Jesus som Bibeln talar om. Det förtjänar därför all respekt!”

 

Lukas Berggren var alltså en av huvudtalarna på Jesusmanifestationen. Hans åsikter är ingen ovanlig företeelse om man studerar namnen i JM,s organisation.

 

Jag har även en del vänner som inte håller med mig i min kritik av JM. De vill bortse från vad olika människor säger och gör och bara lyfta fram Jesus.
Jag säger då att det är bättre att lyfta fram och inte glömma Jesus någon gång under året istället för att vissa krafter ska få vara fond för exkluderande åsikter i skydd av Jesu namn.

Jag är definitivt inte emot Jesus 🙂 men jag är emot människor som försöker profitera på Hans namn för att missgynna andra.

Med de här synsätten som en del av organisatörerna för fram i många sammanhang skulle det innebära att jag skulle kunna gå i JM,s tåg genom stan men samtidigt veta att min homosexuella kamrat som går bredvid mig inte skulle vara välkommen hos de som går runt ikring oss.

Ibland är det önskvärt att även en del kristna människor tar bort skygglapparna för sina ögon.

Allt är inte grönt och fint bara för man skriker ut namnet Jesus. Man bör även vara villig att ta sitt ok och verkligen följa i Hans fotspår. Det gör man inte om man inte har förmågan att älska människor och att inte exkludera vissa.

Följ inte människan! Se inte bara på Jesus!

Följ Jesus! Se människan!

 

 

Annonser

5 kommentarer

  1. […] som hävdar EN syn på Jesus nästan en marginell företeelse. Jag har även i ett blogginlägg här reflekterat över kommentarer jag fått på min reflektion över Jesusmanifestationen. Läs även […]

  2. En del fel här. Lukas Berggren var inte alls, som du påstår med emfas två gånger, huvudtalare på JM. Han och jag sände radio som uppvärmning, ganska lång tid innan huvudtalarna äntrade scenen.

    • Hej Du ”anonym” 🙂
      Huruvida det är med emfas eller inte som jag nämner Lukas kan naturligtvis reflekteras över.
      Grunden att Lukas överhuvudtaget togs upp i bloggen är för att en del anser att Jesusmanifestationen välkomnar alla människor. Vi som följt JM genom åren kan konstatera att så inte är fallet.
      Lukas fick här stå som exempel på hur vissa synsätt på andra människor framträder hos många talare och arrangörer och därvidlag att Han (Lukas) hade gjort ett uttalande om JM och homosexualitet inför förra årets JM.
      Självklart är det också intressant att också reflektera över att Han tillsammans med Birro har en pod men också de facto står som en namngiven person som uppträder på Kungsans stora scen. Ur JM,s program: ”14.00 Uppladdning i Kungsträdgården med Lukas Berggren och Marcus Birro”
      Om en person som är namngiven på programmet uppträder tillsammans med en mycket känd person på Kungsans stora scen ska ses som en sk ”huvudtalare” eller inte får naturligtvis man själv reflektera över.

  3. Susanna Jonsson från Stockholm verkar i varje fall ha känt sig välkommen, enligt vad hon säger till Kyrkans Tidning.
    – Det är härligt att känna att jag är en del av en stor grupp människor som har en gemensam tro. Som hbtq-aktiv är det också viktigt för mig att visa att jag tror på en Gud som älskar oss precis så som vi är, oavsett sexuell läggning och könsidentitet.
    http://www.kyrkanstidning.se/inrikes/10-000-pa-marsch-jesus

    • Vad bra. Då kanske det så småningom kan bli som så att alla sorters människor accepteras för vem de är och inte för vem de borde vara enligt vissa företrädare.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Men vad tycker Du då?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s